zaterdag 12 februari 2011

11 februari part I


Right. Ik heb net mijn eerste nacht in Ban Taly achter de rug.
Even het volledige verhaal afwerken van gisterenavond. De bus was inderdaad op minder dan 2u in de “stad” Namsom. Daar stond Bom's zus met een nest kinderen op ons te wachten met en pickup truck. Bom heeft het boodschappenlijstje doorgegeven met hij wou laten inkopen voor mij om te eten en we zijn gaan zitten aan de bushalte tewijl zij naar de markt gingen.

Na een half uurtje waren ze terug. Met 5 vooraan in de pickup en met 3 in de laadbak tussen de rugzakken en de inkopen. 20 minuten van de stad, langs verharde wegen waren we dan in Ban Tali. We zijn hartelijk onthaald door de families, zussen, nonkels, tantes en kinderen, vooral veel kinderen. Die laatsten waren bang van die grote blanke man die in hun midden opdook. Ze hadden er ook nog mar zelden één gezien en nog nooit van zo dichtbij.

Er zat niets anders op dan een whisky te drinken met de familie, terwijl Bom met 5 anderen aan de kook ging om voor mij een fried rice te maken. Fried rice gegeten en een brok vis, met een drietal whiskey's en dan was het al 22u. Tijd voor een slaapje. We zouden gaan slapen in het huis van een nicht. Bom en ik op de brommer, De nicht en haar man ook op de brommer. De rugzakken op de pickup truck en dan 1km verder het huisje gaan betrekken. Ons bed op de grond met klamboe was verbazingwekkend comfortabel, zij het vrij hard.

Paar keer wakker geworden van de onbekende geluiden in een volledig houten huis te midden tussen de landerijen hier, maar toch redelijk geslapen. Ergens rond 7u gewekt door iets wat klonk als een ode aan de arbeid op het platteland die uit luidsprekers schalde in het dorp, gevolgd door een speech van 10 minuten die om de drie woorden “na krab” bevatte. En dan begon het leven in het dorp. Ben dan nog blijven liggen tot 10u om de confrontatie wat uit de weg te gaan met de douche. Haha. Wel “de douche” is een verkeerd woord. Het toilet doet ook dienst als douche. Je schept het water in het reservoir gewoon over je om te douchen. En dat water is ijskoud.. Wat ben ik blij met mijn dompelbad ervaring in Villa Aqua, Bom schrok van mijn reactie. Ik had minder moeite met het koude water dan hijzelf. Ik moet toegeven: je hebt daarna wel een lekker fris gevoel.