zaterdag 14 februari 2015

Olwadammegetenemmeghet!

TG934 is net boven Duitsland. Ik heb de afgelopen dagen geen tijd meer gehad om te bloggen. De reis was veel te goed gevuld met indrukken, avonturen en spannende nieuwe dingen. Ik dacht al iets van Thailand te hebben gezien en opnieuw hebben een paar mensen me er met grote pijnlijkheid op gewezen dat ik er nog steeds maar het topje van ken. Boeiend... Er valt nog veel te zien en te ontdekken. Nieuwtjes? Wel ... In mijn favoriete seafood restaurant Chaing Rai Seafood in Patong is de vis nog steeds vers en ze hebben ontzettend veel gedaan aan het interieur. Maar de kookkunsten (zijn nooit top geweest) en zijn nu nog dieper gezakt. We hebben wel een alternatief gevonden Seafood 98 op Rat-I-Thit-200 Pi road (second road in Patong). We hebben daar zeel lekker gegeten en het was ook zeer vers. Heb de slechste massage tot nu toe gehad in C&N massage, waar het vroeger goed was. Alles vergaat... Verder hebben we eigenlijk niet veel gedaan. Koh Lanta was een fijne ontdekking, en zeker opnieuw te doen om ook meer dan alleen het strand aan onze voordeur te zien. Hat Yai was niet echt de moeite waard. Songai Golok en Songai Padi was het avontuur ten top. Gisteren trouwens vernomen dat een verre neef van Ton licht gewond geraakt is in Songai Padi. Hij is er politie agent en die zijn natuurlijk het doelwit in de regio. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me er niet echt onveilig gevoeld heb. Er was spanning in de lucht met alle militairen en controles op de weg, maar eigenlijk had ik de sfeer veel grimmiger verwacht. Ton zijn klasgenote, de enige moslima, had daags nadat we vertrokken zijn een open ontmoetingsdag ingelegd voor twee klassen van verschillende scholen. Eéntje moslim, ééntje boeddhistisch m elkaar beter te leren kennen. Ik geloof echt dat education het antwoord is op alle religieus geweld en ik ben heel blij dat ze daar ok zelf aan keihard werken in de regio.

Verder in Patong ... lui geweest. Half dagje aan het stand, namiddagje aan de pool, heen en weer naar Jungceylon voor wat inkopen.... Op donderdagavond zijn we dan nog even gaan stappen met Pond. Showtje meegepikt in ZAB, de enige bar waar de show nog goed is. Alles vergaat... :-) En dan tegen half twee naar huis. De wekker om 7u, taxi om 8u45, vlucht om 10u50 naar Bangkok. Alles netjes op tijd. Het hotellete wat ik geboekt had vlakbij de luchthaven blijkt nu de overbuur te zijn van Lilac Residence, waar we de vorige keer verbleven hebben. Maar de transfer van de luchthaven bleek iets moeilijker te organiseren ... Goed we weten nu dat we op niveau 2 aan uitgang 4 al de hotel transfer brookers vinden voor de hotelletjes in de buurt van de luchthaven. We hebben wat tijd verloren, maar we waren nog netjes op tijd om Ton zijn papieren te gaan ophalen, wat te gaan shoppen en da met een taxi de terugtocht naar Lat Krabang aan te vatten. De heenreis hadden we gedaan met de shuttle terug naar de luchthaven, daar de Airport Rail Link voor 5 stations, overstappen op de metro voor 1 stop en dan de skytrain voor 3 stops. Een reisje van anderhalf uur. Na het shoppen hadden onze voeten en onze kop er geen zin meer in om te wachten en al het gedoe... Dus voor 500 THB heeft een taxi ons in 70 minuten ook daar gekregen. Iets meer dan dubbel zoveel als de heenreis heeft gekost, en toch minimum 20 minuten gewonnen. We waren tegen 19u15 in het Phoenix Hotel, en ik ben direct in bed gekropen voor twee uurtjes. Om 22u naar de luchthaven, check in, security, immigration, duty free shoppen, laatste hapje eten op Thaise bodem voor deze reis en dan hupsake via Gate C4 de lucht in. De pushback was op de seconde op tijd. Direct na 10 minuten vlucht zaten we in de ronde van Vlaanderen. Ik denk dat ze die weg op dat stukje toch eens opnieuw moeten aanleggen. Ton zat bijna op mijn schoot van de schrik. It was bumpy indeed, de service werd ingesteld voor een half uur, tot het weer rustiger was. Gelukkig had onze rij net al zijn aperitief gekregen ;-) de rest van de vlucht regelmatig turbulentie gehad tot boven Kaboul. Opnieuw tijdens het ophalen van de lege plateaus van de maaltijden werd de service een 30 minuten ingesteld en ging het gordels vast symbool aan, voor de volgende rij kasseien. Toch zijn er altijd van die complete idioten die dan toch een beetje gaan rechtstaan en stretchen in de gang, terwijl hun madam gaan kakken is. Ze hebben wel netjes hun plateau afgegeven aan de crew die een beetje radeloos toekijk vanuit hun jumpseat met elk twee plateaus rommel in hun handen. Dan viel me weer de upgrade van de service op. Het is dus wel degelijk consistent op de drie vluchten met Thai. Ik erger me alleen aan de passagiers. Zo hebben we de rij naast ons iemand die alleen op een rij van drie zit en ik wil er eigenlijk een foto van maken. Zo een stal heb je niet in de peutertuin waar de hele namiddag 50 kleuters hebben zitten vingerverven en knutselen zonder begeleiding. Ah ja. Olwadaamegetenemmeget! Het was een super mega boeiende reis en nu ben ik echt wel aan vakantie toe...