dinsdag 8 november 2016

Weg geraken uit Bangkok

Vandaag staat er weer wipje naar Narathiwat op het programma. De afgelopen 2 dagen in Bangkok waren eigenlijk lui en druk. We zijn in Phuket veel te laat gaan slapen en zijn bijna op Belgische tijd gebleven en twee keer zijn onze nachten ondertussen onderbroken door een vroeg opstaan. Gelukkig hebben we in Songai Golok niets te doen, dus daar gaan we wel tot rust komen.

De dag begon verschrikkelijk goed georganiseerd en liep al kort na de start uit op chaos. We hadden de taxi besteld voor 8u, vlucht was om 10u25 en de rit duurt maximaal 60 minuten. Om 8u belde de taxi dat hij vast zat in de file. Tussen 8u15 en 8u40 belden we heen en weer en kwam er geen taxi. Check-in sloot om 9u25 en het was hectisch druk rond Bangkok. Om 8u42 stond er dan een minibus voor de deur van de neef van onze chauffeur. In varende vlieg zijn we vertrokken en om 9u stonden we nog steeds stil in de file. Heel netjes om 9u18 heeft hij ons afgeleverd op de DMK luchthaven en we waren overal op tijd. Vlucht op tijd vertrekken en nu hangen we hier op weg naar the deep south. De efficiëntie van DMK-airport heeft ons weer eens verbaasd.

De service op de luchthaven van check-in tot security, zelfs tot boarding was vlotter, professioneler en efficiënter dan op de meeste Europese luchthavens. Vb. Na het droppen van de bags wordt je gevraagd even in de buurt te blijven omdat je bagage wordt gescand achter de schermen. Op grote TV schermen zie je koffer voorbij komen en zie je als hij door gaat of als hij eruit gepikt wordt omdat ze iets gezien hebben op de camera. Als dat zo is wordt je naam automatisch afgeroepen. Gaat je valies door, dan zie je hem in het zwarte gat verdwijnen.

Ik begrijp dit land al lang niet meer het heeft geen 2, maar 10 snelheden en op een aantal vlakken kun je hier zien hoe onze maatschappij gaat /kan gaan evolueren.

Kan ik iets zeggen over deze vlucht 3130 met Thai Air Asia? Neen. Vriendelijk, vlot en zoals het hoort. Proper en nieuw vliegtuig A322 (2010), Heb een plaatsje aan het raam, het vliegtuig zit goed vol in ECO, Business vooraan is ¾ leeg... Voor €65 brengen ze ons twee en één valies veilig naar Narathiwat.

Een taxi van Bangkok naar de luchthaven kost €16-22 per rit. 1000km vliegen is bijna goedkoper, maar je moet eerst op de luchthaven geraken natuurlijk. Daar wordt ook aan gewerkt. Ik zag onderweg dat de sporen voor de airport link met Don Muang Airport ook bijna af zijn. Ik vermoed dat deze sporen ook de High Speed link met Chiang Mai zullen vormen. Momenteel is het netwerk van de treinen in Thailand hopeloos verouderd. Maar dat zou op (relatief) korte termijn wel eens kunnen veranderen. Vooral op de lucratieve route BKK-CNX. In de geest van de pas overleden koning: Dit land moet verder de weg van de modernisering inslaan. Hij had al het voorbeeld gegeven als vorst, uitvinder en als denker, nu moeten zijn opvolgers in zijn geest verder.

Weinig mensen weten dat Koning Bhumibol verschillende nuttige patenten op zijn naam heeft staan, die zonder royalties (pun intended) mogen worden gebruikt. Eén ervan is vb. om zuurstof in te brengen in stilstaand water met een soort rad. Een andere uitvinding van hem is het maken van regen door met straalvliegtuigen iets in de lucht te sproeien. Zo hebben ze in Thailand menig oogst van de droogte gered.

Ik heb er geen idee van hoeveel koningen componist, jazz-muzikant zijn, nuttige uitvindingen doen als ingenieur en ook nog eens hun land samenhouden. Maar de combinatie van die eigenschappen maakte van de Thaise Koning een wondervorst. Je kunt kritisch zijn over andere domeinen van zijn beleid, maar hij heeft zich in ieder geval zeer nuttig gemaakt voor de Thais en voor de wetenschap.