Vandaag staat er weer wipje naar
Narathiwat op het programma. De afgelopen 2 dagen in Bangkok waren
eigenlijk lui en druk. We zijn in Phuket veel te laat gaan slapen en
zijn bijna op Belgische tijd gebleven en twee keer zijn onze nachten
ondertussen onderbroken door een vroeg opstaan. Gelukkig hebben we in
Songai Golok niets te doen, dus daar gaan we wel tot rust komen.
De dag begon verschrikkelijk goed
georganiseerd en liep al kort na de start uit op chaos. We hadden de
taxi besteld voor 8u, vlucht was om 10u25 en de rit duurt maximaal 60
minuten. Om 8u belde de taxi dat hij vast zat in de file. Tussen 8u15
en 8u40 belden we heen en weer en kwam er geen taxi. Check-in sloot
om 9u25 en het was hectisch druk rond Bangkok. Om 8u42 stond er dan
een minibus voor de deur van de neef van onze chauffeur. In varende
vlieg zijn we vertrokken en om 9u stonden we nog steeds stil in de
file. Heel netjes om 9u18 heeft hij ons afgeleverd op de DMK
luchthaven en we waren overal op tijd. Vlucht op tijd vertrekken en
nu hangen we hier op weg naar the deep south. De efficiëntie van
DMK-airport heeft ons weer eens verbaasd.
De service op de luchthaven van
check-in tot security, zelfs tot boarding was vlotter, professioneler
en efficiënter dan op de meeste Europese luchthavens. Vb. Na het
droppen van de bags wordt je gevraagd even in de buurt te blijven
omdat je bagage wordt gescand achter de schermen. Op grote TV
schermen zie je koffer voorbij komen en zie je als hij door gaat of
als hij eruit gepikt wordt omdat ze iets gezien hebben op de camera.
Als dat zo is wordt je naam automatisch afgeroepen. Gaat je valies
door, dan zie je hem in het zwarte gat verdwijnen.
Ik begrijp dit land al lang niet meer
het heeft geen 2, maar 10 snelheden en op een aantal vlakken kun je
hier zien hoe onze maatschappij gaat /kan gaan evolueren.
Kan ik iets zeggen over deze vlucht
3130 met Thai Air Asia? Neen. Vriendelijk, vlot en zoals het hoort.
Proper en nieuw vliegtuig A322 (2010), Heb een plaatsje aan het raam,
het vliegtuig zit goed vol in ECO, Business vooraan is ¾ leeg...
Voor €65 brengen ze ons twee en één valies veilig naar
Narathiwat.
Een taxi van Bangkok naar de luchthaven
kost €16-22 per rit. 1000km vliegen is bijna goedkoper, maar je moet
eerst op de luchthaven geraken natuurlijk. Daar wordt ook aan
gewerkt. Ik zag onderweg dat de sporen voor de airport link met Don
Muang Airport ook bijna af zijn. Ik vermoed dat deze sporen ook de
High Speed link met Chiang Mai zullen vormen. Momenteel is het
netwerk van de treinen in Thailand hopeloos verouderd. Maar dat zou
op (relatief) korte termijn wel eens kunnen veranderen. Vooral op de
lucratieve route BKK-CNX. In de geest van de pas overleden koning:
Dit land moet verder de weg van de modernisering inslaan. Hij had al
het voorbeeld gegeven als vorst, uitvinder en als denker, nu moeten
zijn opvolgers in zijn geest verder.
Weinig mensen weten dat Koning Bhumibol
verschillende nuttige patenten op zijn naam heeft staan, die zonder
royalties (pun intended) mogen worden gebruikt. Eén ervan is vb. om
zuurstof in te brengen in stilstaand water met een soort rad. Een
andere uitvinding van hem is het maken van regen door met
straalvliegtuigen iets in de lucht te sproeien. Zo hebben ze in
Thailand menig oogst van de droogte gered.
Ik heb er geen idee van hoeveel
koningen componist, jazz-muzikant zijn, nuttige uitvindingen doen als
ingenieur en ook nog eens hun land samenhouden. Maar de combinatie
van die eigenschappen maakte van de Thaise Koning een wondervorst. Je
kunt kritisch zijn over andere domeinen van zijn beleid, maar hij
heeft zich in ieder geval zeer nuttig gemaakt voor de Thais en voor
de wetenschap.