zondag 14 februari 2010

Een reis met de A380 is mega prachtig


Gisteren in het Novotel gegeten... Het was typisch Frans... Was eigenlijk wel ok, vrij duur, en zeker niet om over naar huis te schrijven. Alles was precies vooraf gemaakt en koud opgediend, of even opgewarmd. Trouwens de eerste keer dat ik een restaurant 'beleef' dat een koude bearnaise saus geeft bij een steak...

Zo ergens boven India hang ik nu, net voorbij Delhi aan 1030 km/h op 37152 voet. De Belgische tijd is 20u20 en ik maak even tijd om het entertainment systeem te laten voor wat het is, en een verslagje te schrijven op de laptop over de eerste 9u aan boord van deze bus.

Laat me kort zijn dit is een schitterend vliegtuig. Ik heb de indruk dat het stiller is dan in andere vliegtuigen, de service is onberispelijk en het inflight entertainment in nooit gezien. Ik heb de keuze uit 120 film, tal van tv series (net de piloot aflevering van “Are you being served” gezien.), 700 CD's, een hondertal spelletjes of kan me vergapen aan de GPS wereldkaart waar de positie van ons vliegtuig en de vluchtgegevens constant worden weergegeven. Ik kan ook één de 24 talen leren die Berlitzt aanbiedt (What are you thsinking about :-), een audiobook oproepen, of een city guide lezen voor ons bezoek aan Singapore. Ik kan op mijn entertainment systeem foto's of PDF files bekijken van mijn USB stick of ik kan de laatste nieuwsberichten zien. Ik zou ook even kunnen bellen... gewoon credit kaart door de gleuf halen en ik bel voor 6 USdolar / minuut met heel de wereld.

De dag is dan vandaag lastig begonnen. Wat “beperkt” geslapen van de spanning eigen aan dit soort tripjes met zoveel nieuws te ontdekken. De Kluchthaven (sic) CDG is echt een ramp. Wilfried had gelijk. Ik vraag me af of iemand erin slaagt om binnen anderhalf uur aan de gate te geraken in terminal 1.

Na de security check dook het monster in de verte op. Wat een vliegtuig!
Boarding verliep supervlot, ondanks het feit dat de Fransen het organiseerden, maar helaas was het weer de spelbreker en moest ons klein toestelletje gede-iced worden.

Het was comfortabel aan boord, een mooie zetelafstand, gemakkelijke stoelen, supervriendelijke crew, alles naar wens. Ik moest aan de discussie over Pegase denken van afgelopen vrijdagmorgen. Neen als je dit vergelijkt met onze Air Sardines kist op HKT, dan is dit Top Mega First ultra Galaxy class. En ik druk het nog zachtjes uit. Dus daar stonden we dan op de APRON en wachten maar ... Beetje Tetris spelen, hee! Ze hebben een heleboel CD's die ik nog niet heb gehoord (nieuwe Rosenstoltz, 2RaumWohnung) , en films die ik heb gemist in de cinema (WALL E en Ratatouille en ...). De creeping delay ging van 30 naar 50 minuten tot 2 uur. In plaats van 11u15, vertrokken we van runway 35R (als ik me nog goed herinner) om 13u10. Ik dacht aan “handjes in de lucht” maar er was geen blond konijn in de buurt dus dan maar de “voetjes van de grond”.

Aperitief, een obligatoire Singapore Sling. Heerlijke vliegtuigmaaltijd, glaasje lekkere witte wijn erbij, dan koffie met superlekker gebakje.... SQ voert je niet dronken zoals Thai Airways, maar over de service kan ik alleen maar zegge “SUPER”! Tussendoor is er voordurend service met drankjes of snackjes (nootjes, fruit, sandwiches, koekjes).

Mijn collega Marc had aangevraagd dat ik even een rondleiding in het toestel zou krijgen. Ze hadden het doorgegeven aan handling crew in Parijs om aan te melden bij de Purser, maar (wat had ik anders verwacht) wist in de cabine niemand iets. Gelukkig ben ik niet om een vraag verlegen en heb heel vriendelijk gevraagd om de purser te spreken (onmiddellijk paniek: something not OK sir? Can we do anything to make you comfortable?) en gevraagd of we even een rondleiding kunnen krijgen. Wat prompt goedgekeurd werd, “But the cockpit is is nono” ;-) De suites zijn indrukwekkend en JAWEL koppens hebben de mogelijkheid om in de “high mile club” te geraken als ze het maar stilletjes doen :-p De privacy en het comfort is SUPER. Business class (op het bovendek) zit halfvol vol en dan mogen de klanten natuurlijk niet gestoord worden. Dus daar mochten we niet langs, maar straks na de landing gaan we daar ook nog even een kijkje nemen.

Ondertussen is het 21u25 bij jullie. De route ging over Roemenië, een paar “stans” met als highlight ook Afganistan, Pakistan, India, en dan nu bijna aan Golf of Bengal voor de laatste oversteek. De rugwind van 226 km/u jaagt ons richting Singapore we zijn al zo een 7855 km van Parijs. Over 3u wordt de landing ingezet.. Ik ga nog een klein dutje proberen te doen, want als we landen rond 8u op Chinees nieuwjaar ochtend, staat er een nieuwe drukke dag voor ons. Veel zaken zullen gesloten zijn vertelde de crew ons. We zien wel en we gaan er een paar spetterende dagen Singapore van maken. The holiday has started in the best possible way!