donderdag 5 september 2013

Een nieuwe identiteitskaart in Thailand

Ton moest een nieuwe identiteitskaart hebben (was een jaar of 10 geleden vervallen) en wou dat hier in Pattaya regelen. Op maandagmorgen met goeie moed en een goeie vriend vertrokken naar Pattaya City Hall om 9 uur. Om 11u was hij terug in het hotel met de mededeling dat de computer plat lag en hij bijna aan beurt was. In de namiddag mocht hij dan terug gaan proberen. We zijn rond 14u tot daar gelopen (een 5 minuten stappen van het hotel) en onmiddellijk viel me op dat dat spel daar vrij degelijk georganiseerd was. Je trekt een nummertje en dat nummer volg je door alle stappen van het proces. Je gaat je eerst aanmelden, je ontvangt een kopie van al je vorige identiteitskaarten op papier en de registratie van de je aanvraag. Dan wacht je tot je aan de beurt bent voor foto en vingerafdrukken, je foto wordt gemaakt, vingerafdrukken digitaal ingescand en dan ga je weer wachten tot je (in het geval van 10 jaar geen Thaise Id gehad) bij de toezichter moet gaan uitleggen waarom en dan tegen 15u stonden we buiten met Ton zijn nieuwe blinkende identiteitskaart voor 10 Baht. Ik heb zelf een nieuwe aangevraagd vier weken geleden in Belgiƫ, maar dat was een ander verhaal. Bij ons duurt de procedure 1 week tot 10 dagen. Juist ja, in ontwikkelingslanden kan administratie wat langer duren.

Trouwens gisteren op het strand is Ton zijn portefeuille aan het bekijken en geeft me opeens een identiteitskaart. Ik was na een avondje Gentse feesten mijn kaart kwijt geraakt en dus een nieuwe ID moeten aanvragen. Nu, een dikke anderhalve maand later duikt de kaart dus op. Ik had hem gewoon in de verkeerde portefeuille gestoken.