donderdag 7 mei 2009

Thai and Falang

Gisteren gewoon rustig gehouden, wat aan het zwembad gelegen en gerust, gelzen en heen en weer gependeld tussen hotel en IT shopping. Mijn herstelde telefoon had geen stroom meer op de batterij, dus dan maar een oplader gaan kopen. Gelukkig hebben ze hier alles wat je maar kunt denken voor mobieltjes aan een goeie prijs. Voor 150 Baht was ik gered. Dan een massage gaan nemen in een heel goed salon. En nadien dan met Bom afgesproken in het Internetcafé waar hij werkt. Ik heb er 20 minuten gezeten en heb me te pletter geamuseerd...
Een jonge Thai, ik schat rond de 25, zit te skypen en te chatten met iemand. Ik vang flarden van hun gesprek op... yeaaahs, .... operation .... bad bad.... help me ..... en dan vraagt de man aan de madam van het internetcafé in het Thai "hoe spel je MONEY?"
Ik rolde bijna over de grond van lachen... Ze zijn gewoon niet te schatten. Dan snel een songthaew genomen naar het centrum terug voor een heerlijke maaltijd in Oh Ah Haarn Thai en dan nog een fruitshake gedronken op de promenade en genoten van het schouwspel.

Heerlijk om te zien hoe mannen flaneren op de dijk tussen dames die duidelijk NIET op de tram staan te wachten, maar wel heel duidelijk hun potentiële klanten kiezen. Daar komen 4 dikke Russen, de ene madam draait zich om en praatje maken achter een grote ton, de andere twee nemen hun spiegel en controleren hun make-up, met hun rug naar de aankomende gasten wel te verstaan. Eens ze voorbij zijn vatten ze weer post onder hun lantaarnpaal. Zo gaat dat een half uur lang door tot ik er genoeg van krijg mensjes te kijken en naar huis wil. Geen enkele meisje is in dat half uur meegenomen, alleen de jonge gast met zijn rasta's had wat klanten... maar die kwamen niet voor sex. Als de zon onder gaat in Pattaya domineren drugs en prostitutie het beeld naar buiten. Maar als je wat dieper kijkt naar de economie daarachter, dan zie je dat duizenden Thais hier hun leven hebben opgebouwd buiten die circuits met enkel Thaise klanten. Heel wat winkels en restaurants hebben hier amper Engelse opschriften. De hele buurt hier waar mijn hotel ligt is een woon- en shoppingwijk voor Thais. En dààr ga ik nu graag in gaan rondlopen.